سلام علیکم
این که در قاعدهی ۶۷۱ گفته شده سورههای ضُحی و انشراح در حکم یک سورهاند، از چه نظر میباشد؟ آیا یعنی این دو سوره، یک سوره و با یک «بسم الله الرحمن الرحیم» هستند؟!
همچنین در مورد قاعدهی ۶۹۰ سورههای فیل و قریش.
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
باسمه تعالی
سلام علیکم
فقهای عظام امامیه، بر طبق روایات معتبر، معتقدند که سورهی ضحی و شرح، هر گاه در نماز خوانده شود، باید با هم خوانده شود. یعنی گر چه نباید در نماز واجب، بیش از یک سوره خواند، ولی این دو سوره، در حالی که دو سوره هستند، ولی در حکم یک سوره هستند و اگر بر خواندن یکی از آنها بسنده شود، سورهی کامل خوانده نشده و نماز، دچار اشکال خواهد بود.
همچنین است سورهی فیل و قریش که در نماز، حکم یک سوره را دارند و باید با هم خوانده شوند.
البته از لحاظ معنا نیز پیوستگی خاصی بین سورهی ضحی با شرح و همچنین سورهی فیل با قریش بر قرار است.
موفق باشید
سلام علیکم حاج فردوسی /
در عید نوروز، یک بندهی خدایی از قم در شهرمان بود. من ازش پرسیدم آیا منهاج فردوسیان شنیدهای در قم؟ گفت: آره ولی اینقدر از این فرقهها زیاده تو قم که منهاج فردوسیان داخلش گم است. سؤال بنده این است که همشهریان من هم این را یک فرقه میدانند. درسته شما توضیح دادهاید داخل کتاب آشنایی با منهاج فردوسیان، ولی قانع نمیشوند. تکلیف چیست؟
ــــــــــــــــــــــــــــــ
باسمه تعالی
سلام علیکم
هر کسی لیاقت ورود به این برنامه و استفاده از آن را ندارد. تکلیف شما، این است که با تمام وجود، به اصلاح دیدگاههایتان پرداخته و قوانین عملیاش را مراعات کنید. حساب دیگران، با شما نیست. دیگران، شاید در همین دنیا و حتماً در آن دنیا، به اشتباه خودشان پی خواهند برد.
موفق باشید
سلام علیکم
این که در قاعدهی ۶۵۷ آمده است که خدای تعالی بین منهاجی و استاد اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) آشنایی ایجاد می نماید، منظور و مراد از آشنایی چیست؟ مگر غیر از این است که منهاجی در همان ابتدا، حضرت را میشناسد و حضرت هم اصحاب منهاج فردوسیان را میشناسند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
باسمه تعالی
سلام علیکم
نکتهی اساسیای در بحث قواعد نظری مطرح است که میگوید: آنچه در ابتدای راه، به عنوان قواعد نظری مطرح است، نوعی اطلاعات است نه اعتقادات. یعنی در ابتدای راه و برای ورود در شاهراه منهاج فردوسیان، باید برخی معارف را به صورت اطلاعات، قبول کرد تا امکان حرکت، فراهم شود. سپس بر اثر انجام اعمال صالح و ترک اعمال ممنوعه، به درجهای از پاکی و صافی میرسد که اطلاعات ابتداییاش تبدیل به اعتقادات قلبی میشود.
در ابتدای راه اگر میدانست که خدایی هست، در انتهای راه، مییابد که خدایی هست. در ابتدای راه اگر میدانست که استاد اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) راهنمای بشر به سوی خیر و سعادت و کمال هستند، در آخر راه، مییابد که آن حضرت، تنها و تنها استاد راه کمال و سعادت میباشند. پس بین آشنایی اول با آشنایی آخر، فرقهای بسیار است.
به همین مقیاس، وقتی کسی بر عمل خاصی که سفارش شده، مداومت میکند، نوعی آشنایی خاص بین او و استاد اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) ایجاد میگردد. مثل این که در زمان حیات ظاهری آن حضرت نیز مسلمانان زیاد بودند ولی آن حضرت، فقط عدّهای از مسلمانان را با نام و نام پدر و سایر اطلاعات شخصی میشناختند، ولی از تازهواردها، به حسب ظاهر، جویای اطلاعات شخصی میشدند.
شاید با این مثال، مطلب، روشنتر شود. فرض کنید استادی است که هزار شاگرد در پای درس او مینشینند. این استاد، گروهی از شاگردانش که دور مینشینند را اصلاً نمیشناسد، گروهی از شاگردان که جلوتر از بقیه مینشینند را به چهره میشناسد. اما گروهی از شاگردان را به نام و شهرت و شهر و استعداد میشناسد.
پس گر چه، همهی آنان که پای درس او مینشینند، شاگرد اویند ولی برخی، آشنایی علاوهای نیز دارند که موجب امتیاز آنان میگردد.
خدایا بین ما و استاد اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) آشناییای در حدّ همسایه شدن در فردوس اعلی ایجاد بفرما.
موفق باشید
شب یلدا از کجا وارد سنت ما شده است؟
جواب:
این سنت از شیعه وارد ایران نشده بلکه از ایران باستان باقی مانده و علی رغم تغییر دین و آئین نیاکان ما، این رسومات بیاساس، همچنان زنده مانده است.
موفق باشید
جایگاه شب یلدا در نظام جامع تربیتی منهاج فردوسیان کجاست و چقدر اهمیت دارد؟
جواب:
اصحاب منهاج فردوسیان که از هر حادثه و مناسبتی به دنبال بهانهای برای بیشتر کردن عبادت و مراقبه و محاسبه هستند، از همین عنوان «بلندترین شب سال» بهانهای برای زودتر بیدار شدن و داشتن حال و هوای بهتر در عبادات این شب میسازند. همچنین از غصهای که بر دلشان برای شروع کوتاهی شبها و بلندی روزها ایجاد میشود، برای تضرع و گریهی بیشتر بر آستان حضرت باری تعالی بهره میبرند و آه سوزناک از دل بیقرار میکشند و نالههای شبگیر میکنند. عنوان «بلندترین» را بهانهای برای شکایت به بارگاه ربوبی از «بلندترین» غیبت ولی خدا در طول تاریخ مینمایند و ظهور دردانهی هستی را با اشک و آه مسألت میکنند.
(مولای یا مولای)
شب عاشقان بیدل، چه شب دراز باشد *** تو بیا کز اول شب، درِ صبح باز باشد
موفق باشید